Ut for en 50-lapp
Det hele startet under Leve hele livet-reformen, da det ble utviklet og gjennomført en lokal spørreundersøkelse til eldre hjemmeboende. Holtålen kommune fikk tilbakemeldinger på at mangel på transport og noen å gå sammen med, var et hinder for å delta på arrangement i nærmiljøet.
Selv i små bygdesamfunn med nære og tette omgivelser, svarte flere eldre at de føler seg ensomme og behovet for å oppsøke ulike sosiale møteplasser var viktig.
Tiltaket ble organisert slik at det er frivillige som henter, kjører og deltar sammen med andre. Det var viktig å ikke gå andre i næringen. Vedtektene til Holtålen sier at kommunen ikke skal inn og overta eksisterende virksomhet, så vi ønsker ikke å gå på bekostning av drosje-næringen i kommunen.
Geografien er slik at kommunen består av fire ulike bygdesentra med relativt stor avstand til sentrum. Det var allerede etablert et tilbud til ungdom som skal trygge hjemfarten i helgene, nemlig "hjem for en 50-lapp". Det var derfor naturlig å ta utgangspunkt i eksisterende tilbud når det nye tiltaket skulle tilrettelegges. Slik ble "ut for en 50-lapp etablert" til den eldre målgruppen.
Tilbudet brukes til arrangement der den lokale frivilligsentralen samarbeider med andre enheter i kommunen og lag og foreninger. Frivilligsentralen koordinerer, det vil si i praksis, tar imot påmelding til arrangementet og avklarer om deltaker vil ha drosje eller ikke. Varsler videre til drosjen om hvem som vil ut for en 50-lapp. Dette er arrangementer som arrangør får tilskudd til, og man kan bruke noe av tilskuddet til å motivere eldre til å delta.
Eksempel på type arrangement der tilbudet benyttes er eksempelvis gammeldanskveld i Hessdalen, Belle Gunnes-foredrag i Aunegrenda, Kanskje kommer kongen i Ålen med flere.

-
Prosjektnavn:Ut for en 50-lapp
-
Kommune:Holtålen
-
Mål:Redusere ensomhet og øke oppslutning på sosiale arrangement
-
Organisering:Samarbeid med pleieavdeling og kulturavdeling, der Holtålen Frivilligsentral har vært med og koordinert påmelding og drosjebruk til arrangement.
-
Finansiering:Kommunen bruker ikke egne penger på selve transporten. Der brukes tilskuddsmidler fra forskjellige institusjoner. Kommunen bruker arbeidstid til koordinering av tilbudet.
-
Medvirkning:Tilbudet ble utviklet etter forslag i arbeidsgruppen til Den kulturelle spaserstokken og i arbeidsgruppen for Leve hele livet-reformen
