Rådet for et aldersvennlig Norge
Rådet for et aldersvennlig Norge er utnevnt av regjeringen og skal være en pådriver for utviklingen av et aldersvennlig samfunn. Rådet skal gi retning, utfordre og samle aktører på tvers av sektorer, skape engasjement og sørge for at eldre selv deltar aktivt i utformingen av løsninger – lokalt og nasjonalt.
Mandat for Rådet for et aldersvennlig Norge
Hvordan og hva jobber rådet med?
Rådet for et aldersvennlig Norge skal bidra til gjennomføring av Nasjonalt program for aldersvennlig Norge 2030 i regjeringens arbeid med Bo trygt hjemme-reformen.
Rådet er sammensatt av syv representanter fra sentrale organisasjoner og virksomheter som har sluttet seg til visjonen om et aldersvennlig Norge. De møtes til rådsmøter seks ganger i året.
Rådet skal være en pådriver, gi retning og legitimitet til arbeidet med et aldersvennlig Norge, forankre arbeidet i sine ulike organisasjoner og invitere til partnerskap.
Senteret for et aldersvennlig Norge er sekretariat.
Rådsleder Berit Brørby
Berit Brørby ble i 2022 valgt av regjeringen til å lede Rådet for et aldersvennlig Norge. Hun har lang erfaring fra politikken, med 24 år på Stortinget for Arbeiderpartiet. Før det var hun engasjert i lokal- og fylkespolitikken i Jevnaker og Oppland. På Stortinget jobbet hun blant annet mange år i Finanskomiteen, deltok i Nordisk råd og satt åtte år i Stortingets presidentskap. Etter at hun sluttet på Stortinget i 2009, har hun hatt flere styreverv.

Medlemmene i rådet
- Husbanken ved administrerende direktør Jan Hjelle
- Pensjonistforbundet ved leder Jan Davidsen
- Frivillighet Norge ved generalsekretær Stian Slotterøy Johnsen
- Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) ved bransjedirektør for Helse og velferd i NHO Geneo, Torbjørn Furulund
- Kommunesektorens organisasjon (KS) ved fagleder Anne Gamme
- OsloMet ved forskningsleder Janis Umblijs
- Digitaliseringsdirektoratet ved seniorrådgiver Stian Lindbøl
Aktutelt fra rådet
Rådet vil ha lokal sikkerhet og beredskap høyere opp på agendaen
Rådet for et aldersvennlig Norge er bekymret for sikkerhet og beredskap i lokalsamfunnene i lys av endringene i demografien og en aldrende befolkning. De mener dette må høyere opp på agendaen i flere av departementene, og har sendt sin bekymring til fem av landets ansvarlige statsråder.
Posten - en del av løsningen på et aldersvennlig samfunn
Kronikk av Berit Brørby og Jan Davidsen, leder i Pensjonistforbundet og medlem i Rådet for et aldersvennlig Norge.
Høringssvar og brev
Gjennom høringssvar og brev til politikerne setter rådet viktige temaer på agendaen og løfter frem utfordringer, muligheter og tiltak for et mer aldersvennlig Norge.