Gjestebud – en medvirkningsform som når alle

I Drammen brukes Gjestebud når man ønsker innsikt eller innspill fra innbyggere som ellers kan være vanskelige å nå. Gjestebud gjennomføres av innbyggere uten kommunal deltakelse.

Med Gjestebud kan man enkelt nå alle målgrupper. Det er fordi dialogen gjennomføres av en innbygger som kjenner målgruppa. Denne personen kalles en gjestebudvert. Gjestebudverten kan selv velge hvem som skal inviteres, hvor og hvordan gjestebudet skal gjennomføres. Slik vil gjestebudet passe målgruppen godt og dialogen foregå på gjestenes premisser.

Et Gjestebud har vanligvis fire til åtte gjester og foregår gjerne hjemme hos gjestebudverten eller et annet sted som passer målgruppen. Dette gir dialogen en trygg, sosial og hyggelig ramme som kommer til uttrykk gjennom at innspillene kommunen får ofte er preget av dybde og refleksjon. Gjestene navngis ikke og kan derfor lettere bidra til ærlighet og åpenhet.

Kommunens rolle er å være tydelig overfor gjestebudverten hva det er ønske om innspill eller tilbakemelding på. Deretter må gjestebudverten få handlingsrom til å bestemme resten. Gjestebudverten bør få minst tre uker på seg før det skal gis tilbakemelding til kommunen.

Alle kommunale virksomheter kan ta initiativ til Gjestebud. Det innebærer å formulere et tydelig «oppdrag» til gjestebudverten, skaffe gjestebudverter og avklare forventninger. Hvor mange Gjestebud det er behov for, må vurderes for hvert enkelt tema. Etter at Gjestebudene er gjennomført og tilbakemeldinger er kommet inn er det viktig at innspillene blir brukt.

Bilde av en dør i et hvitt hus
Foto: Drammen kommune

For temaet et aldersvennlig samfunn, kan Gjestebud for eksempel egne seg til å få:

  • innsikt i hva innbyggere som nylig har blitt, eller snart blir pensjonister, tenker om fremtidens eldreomsorg eller om overgangen til å bli pensjonist
  • innspill til hva som er viktig når man skal bo hjemme lengst mulig, fra eldre og deres pårørende
  • innsikt i hva våre nye landsmenn/innbyggere fra ulike kulturer mener er et aldersvennlig samfunn

Noe av det som særpreger Gjestebud som metode, og som nok også er suksessfaktorer, er:

  • den personlige henvendelsen, både fra kommunen til gjestebudverten og fra gjestebudverten til gjestene
  • det sosiale aspektet ved å møtes i mindre grupper, diskutere og dele meninger og refleksjoner
  • at gjestebudverten, som kjenner gjestene best, har frihet til å velge selv hvordan Gjestebudet skal være

Det har også dukket opp eksempler hvor Gjestebudene har gitt positive ringvirkninger i ettertid som at engasjementet har fortsatt og at vennskap har oppstått. Derfor ligger det trolig et større potensial i bruk av Gjestebudmetoden utover innsikt og innspill. Kanskje kan den brukes til å forebygge ensomhet, til at innbyggere selv kan finne en meningsfull hverdag, engasjere seg, delta på sosiale arenaer og annet som kan oppstå når folk møtes og snakker sammen. Drammen kommune er inspirert til å teste mer!

  • Prosjektnavn:
    Gjestebud
  • Kommune:
    Drammen
  • Mål:
    Sikre at innbyggere blir involvert og hørt, særlig de som ellers kan være vanskelige å nå
  • Organisering:
    Koordineres av avdeling for Plan og strategi
  • Finansiering:
    Egen finansiering
  • Medvirkning:
    Deltakere og gjestebudsvert
Kontaktperson: Anne Synnøve Vaagsland Horten, Drammen kommune